Saturday, 1 August 2009

pelik dan mmg pelik...kenapa?

bila umur dah meningkat ni mcm2 benda pelik berlaku..aku ke yg berubah ataupun aku sedang diubah? persoalan lebih banyak dari jawapan..mmg pelik bila org luar rumah ajak kita masuk rumah kita sendiri..bertambah pelik lagi bila kita mmg sedang berada dalam rumah..ataupun maksud yang tersiratnya org luar rumah itu sedang meminta kita keluar dr rumah sendiri..
dulu pun rumah ni dibina sendiri dengan pertolongan rakan karib (partner), modal beli dinding dan bumbung pun keluar duit sendiri..rumah pun dihiasi secara kecil-kecilan, sampai satu tahap dh jadi mcm banglo..mmg betul la kata org dulu2..masa buruk org tak pandang, dah cantik ramai yang datang menumpang...
kalau ikut penat dan lelah rumah yang dah ada ni takkan siap secantik istana..tetapi dengan usaha dan tenaga serta buah fikiran siaplah terbina rumahku syurgaku..dahulunya rumah ini dibina sebagai tempat berteduh...hujan-panas, ribut taufan, tempat rehat-rehat selepas penat..bukan setakat tuan rumah, tetapi untuk org2 yang lalu lalang dan yang ingin tumpang sekali...
biasalah bila dah ramai yang menumpang mmg banyak ragamnya...tetapi susah jugak tuan rumah melayan karenah...itulah kata org dulu2 lagi..jangan jadi seperti kacang lupakan kulit...ataupun kulit yang lupakan kacang??? maklumlah bila rumah dah cantik ramai pulak yang memuji...tak semena2 org yg menumpang pulak dpt pujian...tuan rumah???
agak2 nya sebulan dua lagi tuan rumah pun kena merempat..pergi ke rumah lain atau merempat di rumah sendiri???
mmg pelik bila berbicara isu yg pelik..pelik kan???
lagi pelik bila partner tuan rumah pun lebih sayangkan org lain...diberinya bantal yang paling empuk untuk beradu...partner sendiri tidur dilantai berselimutkan kain buruk...maklumlah org lain tu yg kononnya bertungkus lumus mencantikkan rumah tu...dialah yg bersusah payah menceritakan betapa cantiknya rumah tu..pelik kan???
nak ikutkan hati mmg dh berbulu dan benci..tp rasa sayang pd rumah tu tahankan saje..tapi lambat laun kena cari jugak penyelesaian..dah mcm ada musuh dlm selimut...pelik?? kenapa duduk dlm selimut??
sesiapa yng bersimpati, marilah kalau boleh bersama2 kita membina sebuah rumah yg lebih cantik supaya kita boleh berlindung dari perampas dan kita jgn lupakan kulit...jadikanlah penghuni2 baru rumah ini lebih faham soal menghargai org yg terdahulu..pelik lagi???
mmg pelik bila org pelik memelikkan fikiran..sungguh pelik!

6 comments:

reenkyra said...

pelik dan sangat pelik...
dan yang pelik itu satu realiti...

Jake's Daughter said...

nak ajak akak sekali k join bt umah baru?? percaya x kt akak???

Jilie Baharin said...

mat...realiti yg memedihkan hati
akak..sila lah kita berkongsi susah senang

reenkyra said...

di sebalik setiap kepelikan tu..
ada hikmah yg mendatang..
sabo je la...

muiz said...

stuju ngan mat...
bersabar...
kan de hikmah di sebaliknya

roque13 said...

sabq cik mat, lumrah dunia smua tu kdang2 kita kat atas kdang2 kat bwah, ujian jugak tu.. aku rsa cik mat juai ja umah tu xuntung pn xpa amek modai ja blik, kita bt rumah baru ek, tp kali ni kena pagaq leklok ar pngajaran tuhh...