Sunday 2 August 2009

5 tips permulaan untuk menjadi 'photographer'

Anda mungkin sudah mempunyai kamera ataupun baru hendak mebeli kamera..untuk menjadi seorang 'photographer' bukanlah sesuatu yg mustahil melainkan anda hendak menjadi seorang 'photo-journalist' yg mmg memerlukan kelayakan tertentu...disini ada 5 tips permulaan untuk menjadi seorang 'photographer'.
tips 1: memiliki kamera digital - ini adalah perkara asas yg perlu dan wajib ada..boleh la kalau nak pinjam ttp kurang la sikit kepuasannya..kamera terbaik tentulah DSLR yang mana mempunyai keupayaan yang lebih baik dari 'compact camera'...walaubagaimanapun tidak ada masalah jika menggunakan kamera digital yg biasa, ttp adalah diacadangkan utk menggunakan digital kamera yg mempunyai 'resolution' melebihi 5 megapixel..
tips 2: mengambil sebanyak mungkin gambar - untuk menguasai penggunaan kamera, dicadangkan supaya anda mengambil pelbagai variasi gambar seperti lanskap, potret, flora & fauna, perkahwinan dll...inilah titik permulaan untuk anda memahami jenis gambar dan menambahkan pengalaman dalam bidang fotografi..jika anda dijemput untuk menghadiri majlis perkahwinan, cubalah bakat anda sewaktu pengantin diatas pelamin..
tips 3: memilih pengkhususan & kecenderungan - ini adalah penentu kepada minat sebenar anda dalam bidang fotografi..sama ada anda minat hanya sekadar untuk dijadikan koleksi peribadi ataupun juga sebagai sumber pendapatan sampingan..apa yg anda boleh lakukan? banyak!...menjual koleksi gambar melalui internet adalah salah satu kecenderungan yg telah menjadi satu kegilaan buat masa ini..anda juga boleh mencipta idea baru yang membolehkan anda dikenali dengan identiti sendiri sebagai seorang 'photographer'.
tips 4: menjadi 'photographer' sambilan - juga dikenali sbg 'freelance photographer'..mampu menjana pendapatan sampingan dan menambahkan lagi pengalaman dalam bidang fotografi..juga boleh menambah hasil koleksi untuk dijadikan sbg 'portfolio' yg menunjukkan pengalaman dan kehebatan anda sbg seorang 'photographer'. Disamping itu anda dpt juga menambah kenalan dalam bidang yg sama dan boleh bertukar idea dan teknik2 fotografi.
tips 5: menguasai ilmu fotografi secara berterusan - belajar setiap hari secara langsung atau tidak..terlalu byk lubang-lubang ilmu yang boleh digali..internet, website, buku, majalah dll..berkenalan dengan org2 lama dlm bidang ini juga byk membantu..jadikan pengalaman and juga sbg ilmu untuk diturunkan kpd rakan2 lain supaya bidang ini lebih menarik..perbincangan dgn rakan2 yg mempunyai minat yg sama jg dpt membantu...

setiap gambar yang diambil mempunyai keunikan yang tersendiri!

4 comments:

Ieda J said...

Thanks for d tips....Sangat la suka dgn fotografi nih..cumanya...xde KAMERA lg..huhuhu...Bila la nak dapat sebijik nih...huhuhu....

Jilie Baharin said...

hehehehe..sila la beli sebijik..carik yg 2nd pun ok jgk..

hairul amin said...

thanx for da tips che mat..
sy akan praktikkan benda ni..

joegrimjow said...

khatamkan buku manual dslr yg dibeli
hehe