Monday 4 April 2011

kembali dengan pena..susah cari makan tepi..



Udoh banyak tahun teman tak menulih, semuanye disebabkan lensa..hehehe
rasanya teman udah jumpa balik minat sebenor teman, lensa tu buleh dibuat hobi aje le..mane idoknye dulu ade le 2-3 kerat hamba2 Allah yang main ngan lensa, ate skrg mengkome nengok le udah berjuta gamoknye..mane buleh nok cari 'makan tepi' kalo doh rupe itu..
Mase teman berkecimpung dlm dunia foto 3 tahun dulu, mase itu mmg buleh cari makan tepi, paling kurang setahun ade le 7-8 job, skrg itu mne nok dpt rupe itu lg..kene pulok ngan customer yg bajet sesangat, kualiti nombor 2 katenye..hehehehe
Makanye dgn itu teman secara tak rasminya udoh kurang le dlm dunia fotografi ni bukan sbb mengaloh atau doh tak minat, tp sbb rasa malas nok bersaing dgn manusia2 yang menjadikan fotografi sebagai pentas cari makan tepi dgn cara yang kurang manis, pijak memijak, banding membanding, kutuk mengutuk..dsbnye..
Tambahan pulok skrg dgn rege kamera muroh, dpt le bebudok skrg beli yang lg canggih2, ate mane teman nok ngikutnye, tok lalu le nok ngikut perubahan, asyik2 tukor..kengkawan sealiran pun udoh pulok pakei yg canggih manggih punye, hohohoho tumpo teman wehhh!
Maka lepah ini teman akan jadikan fotografi ni sebagai hobi dan mana2 ilmu yg teman ada tu cukup je teman gunakan utk ngajor student2 maktab yg masuk kelas teman..
Walau mcm mana sekalipun teman bersyukur kerana sekurang2nya teman peronah ada pengalaman bekoje cara lain yg buleh bagi tambah rezeki walaupun tak dapat bertahan lama..kepada member2 yg masih tekun teruskan usaha anda, kepada yg dah memilih fotografi sbg sumber utama cari makan inshaAllah rezeki anda masih banyak..
Kepada kengkawan yg baru berjinak2 dalam bidang fotografi ni ada sikit pesanan dan nasihat free dari teman utk renungan. Yang pertama, fahami dulu apa itu seni fotografi dan dalami dulu ilmu dari buku2 dan guru2 yang bertauliah. Yang ke2, pastikan matlamat anda samaada sbg hobi, cari makan atau sekadar suka2. Yang ke3, jangan terlalu obses dengan sesuatu hasil orang kerana seni adalah eksplorasi. Jadikan mereka yg hebat2 itu sbg mentor inshaAllah anda akan menjejakinya..
Bagi teman sendiri fotografi itu adalah seni yang menggunakan teknologi (machine) sbg medium utk mencipta karya, tidak ada bezanya dengan pengkarya yg menggunakan berus cat utk menyiapkan karya melalui penilaian warna2 untuk digarapkan atas kanvas lukisan. Jika kita ada bakat maka karya itu unggul, jika kurang bakat masih boleh lagi diasah dan dilentur supaya akhirnya nanti karya itu adalah 'masterpiece'..
-wassalam-

No comments: